Vrijwilligers met groene vingers

28-08-2017

Vele handen maken licht werk

Een grote moestuin met serre, dierenverblijven, groene projecten en zoveel meer ... dat kan natuurlijk niet standhouden zonder de hulp van vrijwilligers met een hart voor groen en mens.


De bezoekers en bewoners van Het Heiveld zijn al helemaal vertrouwd met de vaste vrijwilligers van onze groene zorg. Zonder hen is het onmogelijk om dagelijks activiteiten te organiseren en alles er steeds fleurig te laten uitzien.

Vrijwilligers zijn voor ons een belangrijke meerwaarde en verzekeren de mogelijkheid tot een gevarieerd en ruim activiteitenaanbod. Samen met een bewoner de kamerplanten verpotten, een houten plantenbak in elkaar timmeren, een trapladder maken voor de kippen, bloembollen planten, een tuinhuis schilderen, ... geen enkele uitdaging gaan we uit de weg met als ultieme doel de bewoners actief oud te laten zijn! De groene oase vol ontdekkingen is daarbij de kers op de taart.

We willen jullie laten kennismaken met de vrijwilligers van de groene zorg, Jacqueline en Mia.

Jacqueline De Wilde

76 jaar

Vijwilliger sinds 2013

Na een jarenlange loopbaan als kinesitherapeute sluit ik mij aan bij de befaamde uitspraak 'rust roest'. Ik vond dat ik tijd te veel had, dus nam ik mij op en besloot ik dat ik iets wou betekenen voor mensen die het echt kunnen gebruiken. Ik wou een verschil maken en hulp bieden waar nodig. Onder het motto 'het bloed kruipt waar het niet gaan kan', besloot ik om aan de slag te gaan als vrijwilliger.

Via enkele omwegen kwam ik terecht in Het Heiveld. Daar was er een hoge nood aan individuele begeleiding bij het maaltijdgebeuren.

Ik heb altijd veel voldoening gehaald uit het werken met ouderen, ondanks hun ziektebeeld. Contact zoeken met de mens, een herkenbaar gezicht zijn voor iemand, een band scheppen, ... Mijn naam moeten ze niet onthouden, hun beleving primeert voor mij, dat gevoel van veiligheid en geborgenheid.

Mijn interesses voor alles wat bloeit en groeit kwamen al snel aan het licht. Toen de vraag kwam om een handje te helpen in de moestuin hoefde ik niet te twijfelen. Het begon met enkele namiddagen en toen de groene zorg verhuisde en het project nog ambitieuzer werd, werd Het Heiveld mijn tweede tuin en de groene zorg mijn voornaamste tijdverdrijf.

Mia Wydooghe

63 jaar

Vrijwilliger sinds 2017

Vrijwilligerswerk is nooit iets geweest waar ik over nadacht tot die ene avond ...

Er werd in Het Heiveld een voordracht gehouden voor de buurtbewoners omtrent de plannen voor het verder aanleggen van de volksboomgaard. Er werd uitgelegd wat er allemaal zou veranderen op de site van Het Heiveld. Jacqueline werd voorgesteld als één van de trekkers van de moestuin. Ze vertelde dat ze de enige vrijwilliger was en best wat hulp kon gebruiken om alles bol te werken.

Ik voelde me aangesproken om die helpende hand te zijn. Ik ben zelf 2 jaar op pensioen en heb altijd gewerkt als binnenhuisarchitecte waarbij ik zowel op grafisch als vormgevend vlak bezoekcentra voor toerisme ontwierp. Ondanks het feit dat mijn loopbaan vooral bestond uit computerwerk, heb ik altijd voeling gehad met de natuur en was ik bereid er meer over bij te leren.

Pure zorg voor de bewoners is niet meteen mijn ding, maar het samen genieten van alles wat groeit en bloeit des te meer. Ik geniet van de vrijheid die de moestuin mij biedt.

Voel je het ook al kriebelen na het lezen van deze blog en wil je zelf aan de slag gaan als vrijwilliger? Neem dan zeker contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Wat wij je kunnen garanderen is deel uit te maken van een dynamische groep creatievelingen die samen elke dag opnieuw zich inzet om een glimlach op het gezicht van onze bewoners te toveren.

isabelle.mekeirel@ocmw.gent    of    09/266.31.76

© 2017 't Heiveldhof. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin